БЕГЛИ БЕЛЕЖКИ ОКОЛО ХАОСА

Резултат с изображение за хаос в училище

След десетина дни започва поредната учебна година. А дотогава учители и директори с трепет поглеждат електронната поща – какви ли нови дебилщини ще измислят чиновниците от МОН.

Например, пак някакви „дискусии“, които задължително трябва да се провеждат. Като, да речем, обсъждания на отговорите на учениците и анализ на грешките и постиженията в тях. Само дето… Изпитването си е изпитване – и директно, и в процеса на работата.

Но… няма отделено време за подобни дискусии в учебните програми. Хората наистина заети в образованието, споделят, че сега времето не стига за всичко необходимо по работата, а ако се заделят минути и за обсъждане на разминаванията между ученическите самооценки и реалността…

И още нещо.

Министерството ще следи дали в училищата се въвежда практиката за договаряне на правила за провеждане на учебния час между учениците и учителя по съответния предмет.

Работата е там – може би в министерството не знаят – че всяко училище има правилник, в който са отразени задълженията и правата на учениците (напоследък главно и само права всъщност). Правилник, който се опира на закона. И там няма никакви подобни щуротии.

И как ще става договарянето? Този, дето не може да си напише името с по-малко от две грешки, ще се пазари с учителя и ще му дава акъл как да си провежда часа, после ще се самооценява, а накрая двамата ще дискутират оценката.

Не искам да си го представя изобщо в днешните българскоучилищни реалности. Тия министерски кратуни не само че не са стъпвали в училище, ами и през плет не са го виждали. Иначе – да следят им дай, манталитет пусто.

И, впрочем, заплати ще дават ли на учениците за самооценките? А досиетата ще бъдат ли един ден разкривани? Със специална комисия?

хххх

С две думи – доказваме, че сме европейци от ЕС, което ще рече, че и през тая учебна година наблягаме на:

  1. бюрократщината;
  2. формализма;
  3. показността.

А учителите и сега имат така обявяваното за модерно порфолио на питомниците си, тоест – задължени са да съхраняват в рамките на година изпитните работи на учениците.

Причините са три:

  1. За доказване на справедливо поставена оценка пред родител;
  2. За доказване на справедливо поставена оценка пред инспектор;
  3. За собствена сигурност и предпазване от всякакви изненади…

Големият проблем е, че учителите остават все повече без права, докато учениците придобиват все повече права!

От години тече сериозно либерализиране в средните училища.

Не може да се изгони ученик от час, защото трябва някой да се занимава с него, а такъв обикновено няма /преподавателят носи отговорност за живота на ученика по време на час/!

Не може да му вземе мобилния телефон.

Не може да му се пише оценка за поведение.

Не може това, не може онова…

Ако скоро учениците започнат да пердашат учителите, а вторите бъдат задължени да благодарят, че са напердашени от първите, няма да се изненадам! Може пък този метод да се вложи нормативно, като част от диалога между ученик и учител за определяне на оценката.

Не мога да разбера как при тази тотална агресия и изнервеност в нашето българско общесто се дават толкова права на ученика, а учителят остава в ролята на няакакъв помощен персонал?!?

Далеч съм от мисълта за връщане на тоталитарните порядки в училище, ала страната ни не е достигнала до съзнание, че да се налага супер либерален модел на образование.

След като попълни досиетата и всички безумни справки, които МОН денонощно сънува и след това въвежда като изискване, дали се разрешава на учителят да предаде някой и друг урок? Ей така  – за разнообразие.

Може и да му разрешат. Но само ако му остане време, след като се е договорил с учениците как да си проведе следващия урок и е коментирал с всеки поотделно защо учителската двойка се разминава с тяхната самооценка – петица или шестица.

А, да – и след като е проверил всичките портфолиа, а след туй всичкото е успял и да въведе някаква дисциплина в час – сиреч девойките беззвучно да се гримират, а момците да са изключили звука, докато си играят с айфоните.

Явно чиновниците в министерството са решили всичките си проблеми, та се опитват да създават още за учители, ученици и родители.

Отделно попитайте някой даскал колко началници, инспектори и всякакви проверяващи са му на главата. Колко материални книги, разпределения, отчети, планове, характеристики попълва. Колко инструкции, указания, наредби трябва да изпълнява. И накрая – как не му стига времето да преподава и да се квалифицира.

Невежеството е причината, невежеството е проблемът.

хххх

Но нека да сме обективни: защо трябва да се учи, впрочем?

Интернет постави равенство между невежи и умни хора: спелува ти думата, ако си я написал погрешно; казва ти кой е Моцарт, ако случайно си го помислил за име на бонбони; предлага ти готов анализ на „По жицата“…

Все неща, които ние навремето, преди Интернет, нямаше как да имаме, и затова учехме.

Сега ученето е, в общи линии, безсмислено. Генерализирам, разбира се – говоря само за 90% от населението.

Има, разбира се, и такива, които ТРЯБВА да учат, но това са бъдещите лекари, инженери и прочие талантливи хора, които не искат да работят като продавачи, магазинери, на полето, таксиджии, и така нататък.

А родното образованието, оставено само на себе си, става самоцелно.

Нашата държава и министерството в частност, нямат и идея, какви трябва да са децата и какво трябва да знаят, за да могат да се реализират в живота след завършване на образованието си.

Имам чувството, че се търси само ограмотяване.

Когато липсва образователната задача, какъвто и закон да се напише, все ще е нефелен.

Оттам трябва да се почне – държавата да си направи сметка какви и колко образовани хора й трябват за икономиката, която ще властва след 18 години примерно (или държавата иска да стимулира и създава)…

Не е проблемът в оценяването, проблемът е тоталната липса на виждане и мисъл на политиците за бъдещето на държавата. И в частност за кадрите, които ще са нужни на тази бъдеща държава.

Това в портфолио няма как да се запише.

Дори на игра – като забавленията на дребните човечета, окопали се временно в министерството.

 

 

 

 

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s