„ЗАТЪПЯВАНЕ.СКРИТАТА ЦЕЛ НА ДЪРЖАВНОТО ОБРАЗОВАНИЕ“

Резултат с изображение за затъпяване. скритата цел

Най-напред ме впечатли заглавието. А сетне и представянето на автора – учител с 30 годишен стаж, посмял да говори по темата.

Накрая – усещането, че това е проблем, който при нас тепърва се проявява, но май с по-голяма сила, отколкото в САЩ.

А именно – ролята на училището за унифициране и смзване на творческия дух в децата.

И с цел превръщането им в бачкатори и консуматори.

Нужната тълпа, за да съществуват във властта по-глупавите, но хитри и агресивни тарикати.

Говоря за “Затъпяване. Скритата цел на държавното образование” – Джон Гатоу, “Изток-Запад”, 2010 година.

Гатоу разсъждазва над фактите в западното образование, но това лесно се пренася към нашето.

Например, училищният звънец.

Когато бях ученик, звънецът даваше сигнал и… преподавателят се насочваше към финала на урока.

Никой не мърдаше – липсваше условният рефлекс на откъсване от чина и полет нанейде си.

Днес, както знаем, не е така. Бие звънецът – учениците стават и тръгват. Най-често без разрешение.

Учителите, които са наложили ред и изизскват да се изчака оформянето на последната мисъл, често са предмет за укори от страна на директори и родители.

Ама как отнемали времето на децата!

А Гатоу разсъждава – така се наслагва подсъзнателното усещане, че една работа може да остане незавършена.

Важното е ФОРМАЛНО да е изтекло времето за нея – самата РАБОТА не е важна.

И детето заживява по условни сигнали – не според поставени и постигнати цели.

Такъв пример дава с учебници, с писане в час, с разполагането в стаята, с програмата.

Правил е опити в стая с мокет и без чинове и столове.

Провеждал е уроци по напълно свободни, но подсъзнателно логически свързани теми.

Избягвал е натрупването на фактите – за сметка на разсъжденията.

Онзи ден имаше статия за финландското училище.

И се оказва, че самите учители правят учебните си програми.

Свобода на мисълта и отговорност за тази свобода.

У нас…Все повече обрзованието се формализира. И все повече се превръща в работилница за свидетелства и дипломи.

Както и в голяма формовъчна машина за нужните на държавата полуграмотни бачкатори и консуматори.

Заслужава си четенето!

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s